Flypassagerers rettigheder, når man flyver til Canada

Redigeret: jan 09, 2024 | Tags: Rejsebegrænsninger i Canada, Flypassagerers rettigheder

For dem, der rejser til og fra Canada, fører det canadiske transportagentur (CTA ) tilsyn med regler og rettigheder i forbindelse med flyrejser. Der er et væld af oplysninger til rådighed for at sikre, at passagerer forstår reglerne og deres rettigheder, når de rejser, og de er opsummeret her til reference.

Air Passenger Rights when flying to Canada
Flypassagerers rettigheder, når de flyver til Canada

Klar kommunikation

Flyselskaber har en forpligtelse til at kommunikere klart med alle passagerer, og det omfatter at informere kunderne om politikker for aflysninger, forsinkelser, plads til mindreårige, mistet eller beskadiget bagage og årsager til boardingafvisning, hvor det er relevant. De skal tydeligt redegøre for passagerernes rettigheder og for, hvordan problemer kan afhjælpes. Det er også et krav at informere de rejsende om årsagerne til eventuelle afbrydelser af flyvninger. Flyselskaberne er også forpligtet til at give passagererne regelmæssige statusopdateringer, hvis der er forsinkelser, og sikre, at der er passende kommunikationskanaler til rådighed for handicappede.

Forsinkelser og aflysninger

Hvis et fly aflyses eller forsinkes, skal flyselskabet oplyse passagererne om årsagerne til aflysningen eller forsinkelsen, de standarder og betingelser, de kan forvente, hvor det er relevant, og minimumsniveauerne for kompensation, som du kan kræve, hvis det er relevant. Derudover skal flyselskabet forklare, hvilke klagemuligheder du har over for flyselskabet og eventuelle muligheder med CTA.

Det er også vigtigt, at flyselskabet tilbyder et nyt fly, når det er muligt, og hvis et fly er forsinket, skal de give en opdatering hvert 30. minut, indtil der er givet en ny afgangstid, eller der er lavet alternative rejsearrangementer.

Når årsagen til en aflysning eller forsinkelse er underlagt flyselskabets kontrol, og når det ikke er relateret til sikkerhed, er kunderne berettiget til en refusion eller en ombooking af flyet. Når en flyændring som en aflysning eller forsinkelse er uden for flyselskabets kontrol, har passagererne ret til at ombooke.

Når boarding nægtes på grund af bumping

Under visse omstændigheder er der færre sæder til rådighed på et fly end det antal passagerer, der har booket hos flyselskabet og er ankommet til tiden med den relevante dokumentation. Denne situation er kendt som "bumping", og der er særlige regler, der gælder i denne situation. For det første skal et flyselskab i første omgang bede om frivillige, der er villige til at skifte fly, og hvis frivillige bekræftes, skal flyselskabet give dem en ny rejseplan, der viser den nye status og de nye detaljer.

Hvis der ikke kan findes frivillige, skal flyselskabet have en prioriteret boardingprocedure for at vælge, hvilke passagerer der skal "bumpes". Det kan f.eks. være handicappede, familier og uledsagede mindreårige. Derudover bør flyselskabet ikke fjerne passagerer, der allerede er om bord, medmindre det er af sikkerhedsmæssige eller sundhedsmæssige årsager.

Rejsende, der bliver "bumpet", har ret til en bestemt standard for kompensation og ombooking eller refusion, og flyselskabet bør tydeligt kommunikere disse vilkår og betingelser.

Forsinkelser på startbanen

Hvis en forsinkelse opstår, når dørene til flyet allerede er lukket og klar til take-off, kaldes det en "tarmac delay", og flyselskaberne skal sørge for obligatoriske forhold under disse omstændigheder, herunder: adgang til toiletter, tilstrækkelig opvarmning, køling og ventilation, passende mængder mad og drikke, og de skal også gøre det muligt for passagererne at kommunikere med andre, der ikke er om bord på flyet, når det er muligt.

Hvis forsinkelsen varer 3 timer eller mere, skal flyet vende tilbage til gaten for afstigning. Undtagelser forekommer under omstændigheder, hvor dette ikke er muligt af sikkerhedsmæssige årsager, eller hvis der er mulighed for, at flyet kan lette i en periode på op til 45 minutter efter de 3 timers forsinkelse.

Nægtelse af transport

For at sikre, at du ikke bliver nægtet ret til transport, når du ankommer til gaten, er det vigtigt, at du har relevante og gyldige rejsedokumenter, såsom dit pas og gyldig rejsetilladelse, såsom Canada eTA eller besøgsvisum. Du skal også opføre dig ordentligt, og du må ikke overskride tidsfristerne for check-in og boarding. For at undgå yderligere grunde til at blive nægtet at rejse, er det dog nødvendigt, at passagererne sætter sig grundigt ind i flyselskabets regler inden afgang og forsøger at undgå forsinkelser, når de rejser til lufthavnen.

Vilkår og betingelser for flybilletter

Kunder, der køber flybilletter, bør gennemgå vilkårene og betingelserne for deres billetter, da nogle flyselskaber opkræver gebyrer for passagerer, der ønsker at ændre flyarrangementer. Omkostningerne vil være baseret på den købte billettype, tilgængeligheden og prisen for en ny reservation samt eventuelle skatter og afgifter.

Rejsebegrænsninger

En reservation udgør ikke et rejsemiddel og er blot en registrering af transaktionen med et bestemt flyselskab. Når en betaling er modtaget, er der foretaget en reservation, og flyselskabet udsteder billetter, der er knyttet til reservationen, så kunden kan rejse.

Det er vigtigt at kontrollere alle reservationsoplysninger, som du har fået, før flyselskabet udsteder billetterne, og det gælder, uanset om du har foretaget reservationen direkte hos flyselskabet eller via en tredjeparts rejsebookingside. Tjek, at dit navn er stavet korrekt og stemmer overens med dit pas og andre dokumenter, og at de viste oplysninger er korrekte.

Beskadiget, forsinket og mistet bagage

Det kan ikke undgås, at et flyselskab beskadiger, forsinker eller mister bagage. Under disse omstændigheder skal passagerer kontakte flyselskabet og sende et skriftligt krav inden for 7 dage, når bagagen er blevet beskadiget. Hvis bagagen er bortkommet, skal der indsendes et krav inden for 21 dage. Hvis du har problemer med bagagen, er det derfor vigtigt at finde ud af fristen for flyselskabets krav, ellers vil de muligvis ikke honorere kravet, hvis det er uden for den givne tidsramme. Hvis det viser sig, at bagagen er beskadiget, forsinket eller bortkommet, kan der kun kræves erstatning for udgifter op til ca. 2.300 USD.

Børn under 14 år: Siddepladser med en forælder eller værge

Flyselskaber har nu en forpligtelse til at sikre, at børn under 14 år sidder i nærheden af en forælder, værge eller lærer. Den afstand, et barn placeres fra sin forælder eller værge, afhænger af barnets alder på rejsetidspunktet. Børn under 5 år skal sidde i et sæde ved siden af en forælder, værge eller tutor. Børn mellem 5 og 11 år skal sidde på samme række som en forælder eller værge, og de må ikke være adskilt af mere end én række. Børn mellem 12 og 13 år må ikke være mere end en række væk fra en forælder eller lignende omsorgsperson.

Uledsagede mindreårige

Nogle flyselskaber accepterer børn fra 5 til 11 år, som er uledsagede, og vil sørge for en eskorte gennem check-in og til deres ankomst til en destinationslufthavn. Der er dog normalt et gebyr involveret, så det er vigtigt at tjekke et flyselskabs betingelser og gebyrer, før man booker flyrejser til uledsagede børn.

Når der er tale om internationale rejser, skal flyselskaberne fremlægge en politik for uledsagede mindreårige. De må ikke tillade børn under 5 år at rejse uden en forælder eller værge, og den person, der ledsager barnet, skal være mindst 16 år gammel.

Transport af musikinstrumenter

Flyselskaberne bør have en politik for transport af musikinstrumenter. De skal inkludere det korrekte gebyr i deres vilkår og betingelser, herunder størrelse, vægt og mængdebegrænsninger, samt muligheder, når en flyvning er omlagt.

Tilbyde tilgængelig transport

Personer med handicap har grundlæggende ret til tilgængelighed, når de rejser på et canadisk transportnetværk. Dette bør være klart beskrevet i flyselskabets politikker og procedurer. CTA hjælper med eventuelle bekymringer eller klager i forbindelse med flyvninger fra og til Canada. CTA hjælper også med bus-, jernbane- og færgetransport mellem territorier eller provinser eller mellem USA og Canada samt jernbanestationer og færger og busselskaber i Canada.

Reklame, der er alt-inklusive

Alle rejser, der annonceres i Canada, eller som har oprindelse i landet, skal vise all-inclusive flypriser i alt reklamemateriale. Dette skal omfatte den samlede pris, inklusive alle gebyrer, skatter og afgifter, en minimumsbeskrivelse af de flytjenester, der tilbydes, så afgangs- og bestemmelsesstedet vises, samt specificere, om tjenesten er envejs, retur eller tur/retur. Annoncøren skal også angive eventuelle rejsebegrænsninger eller tilgængelighedsperioder for de promoverede tilbud.

Konklusion

Denne artikel har givet en kort gennemgang af passagerrettigheder, når man rejser til eller fra Canada. Rejsende bør gøre sig selv opmærksomme på deres rettigheder. Hvis en regel eller lov er blevet overtrådt, kan rejsende indgive en klage til CTA over et flyselskabs overtrædelse af deres rettigheder og om nødvendigt søge erstatning med hjælp fra CTA.